неділю, 12 лютого 2017 р.

Ігор Гармаш

Вирости мені довелося у селі поблизу Запоріжжя. Звісно, панував там суржик, якого ми, підлітки, дуже стидалися. Вчилися в україномовній школі. В студентські роки в обласному центрі перековувалися на «гарадскіх», не дуже розуміючись на питаннях коріння, чи то спадщини.
Зараз дивно мені чути про утиски української мови. Хоч у Запоріжжі звучала більше російська, але я, завзятий книгоїд, світову класику у магазинах знаходив українською без проблем. А от російською – був дефіцит.

За часів військової служби та каламутних дев’яностих носило мене від Андіжана і Нукуса до Архангельська і Кондапоги. Там теж була російська.
У Запоріжжя повернувся у другій половині дев’яностих. Впевнений російськомовний інтернаціоналіст із замашками космополіта. Перші думки про українізацію себе з’явилися після 2000-го. В мене сильний внутрішній спротив, коли мені щось нав’язують. Тому «перший прихід Януковича» з політичним диферентом у бік Росії і пробудив бажання хоча б читати українською.
Часи Ющенка, нажаль, навпаки – мене охолодили до солов’їної. Але Майдани зробили свою справу. Потреба говорити українською дійшла межі навесні кривавого 2014-го. Після тих подій я вже не мав права не говорити українською. І начхати мені було, що півроку я відчував себе «азіровим» – я йшов свідомо до мети.
Займаючись громадсько-культурною діяльністю я стикався з україномовними партнерами, що дуже допомогли мені адаптуватися. Україномовних друзів я просив просто говорити зі мною, поправляти.
Ще був додатковий стимул. Якщо приймаєш у гості таких людей як Юрій Андрухович, Мар’яна Садовська, Сергій Жадан, Уляна Горбачевська – як можна не розмовляти українською? Що вони подумають про Запоріжжя? Тож краще моя недосконала українська, ніж російська.
Наразі отримую величезне задоволення від нашої мови. Впроваджую масу подій і проектів, що українізують нашу громаду. Але без тиску і насилля. Абсолютно впевнений, що сталі суспільні зміни можуть реалізуватися тільки еволюційним шляхом.

Фестиваль «Запорізька книжкова толока», освітній проект ВУЛИК (Вуличний Університет Лицарів Культури), кіноклуб «Сходження» роблять свою справу. Час працює на нас, і все буде Україна!

Немає коментарів:

Дописати коментар